![Bertrand Russell Quotes](r366g-j3018.png)
ほとんどの人は、幼少時代の迷信を表面的に捨て去ると、それ以上なすべきことはないと考える。彼らは、そうした迷信が依然として心の奥底に潜んでいることに気づかない。
Most men, when they have thrown off superficially the superstitions of their childhood, think that there is no more to be done. They do not realise that these superstitions are still lurking underground.
Source: Bertrand Russell: he Conquest of Happiness, 1930, chap.7: the sense of sin
More info.: https://russell-j.com/beginner/HA17-070.HTM
<寸言>
古今東西、多くの迷信が信じられてきました。現在では科学が発達したおかげで、多くの迷信が捨て去られましたが、捨て去ったのは表面的でいまだに生き続けている迷信がそこそこあります。また、もう信じていない迷信でも、まだかすかに心の奥底に潜んで生き続けている迷信があり、馬鹿馬鹿しい迷信に影響を受けて時間を無駄に使っている人がけっこういます。たとえば、日本人で言えば、「血液型による性格診断」や「厄年」など、科学的根拠がなくても、TVや雑誌などでさかんにとりあげられ、無駄に時間を消費しています。アメリ人で言えばいまだ「13という数字は不吉」「黒猫が横切ると不吉」と考え、「聖書や十字架をもっていれば不幸から守られる」と信じている人が少なくありません。また、世界中に見られる共通の迷信としては「鏡が割れると不吉(不吉の前兆)というものがあります。もっと現実的な心配に時間を使ったほうがよさそうです。まず、手始めに「血液型による性格診断」に関する番組などは見ないようにしましょう。
Superstitions have been believed in across different cultures and eras. Thanks to the advancement of science, many superstitions have been discarded, but in many cases, this abandonment is only superficial, and quite a few still persist. Even superstitions that people no longer consciously believe in may still linger deep in their minds, subtly influencing them. As a result, many people waste time being affected by absurd superstitions.
For example, in Japan, personality traits based on blood type and the concept of yakudoshi (unlucky years) have no scientific basis, yet they are frequently featured on TV and in magazines, leading people to spend time on them unnecessarily. In the United States, a significant number of people still consider the number 13 to be unlucky, believe that a black cat crossing their path is a bad omen, or think that carrying a Bible or a crucifix can protect them from misfortune.
One common superstition found worldwide is the belief that breaking a mirror brings bad luck. It would be far better to focus on more practical concerns. As a starting point, perhaps we should stop watching TV programs that promote personality analysis based on blood type.
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