バートランド・ラッセルの名言・警句( Bertrand Russell Quotes )
  

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 しかし,近代文明の発達とともに,父親の役割はますます国家によって肩代わりされつつあり,少なくとも賃金労働者階級においては,父親は遠からず生物学的な有利さを失うかもしれないと考える(考えてよい)理由がある。もし,このようなことが起これば,伝統的な道徳が完全に崩壊することを予想しなければならない。なぜなら,母親が自分の子供の父親が誰であるかを疑いのないものにしておきたいと願う理由がもはやなくなるからである。

Among human beings the co-operation of the father is a great biological advantage to the offspring, especially in unsettled times and among turbulent populations, but with the grow of modern civilisation the role of the father is being increasingly taken over by the State, and there is reason to think that a father may cease before long to be biologically advantageous, at any rate in the wage-earning class. If this should occur, we must expect a complete breakdown of traditional morality, since there will no longer be any reason why a mother should wish the paternity of her child to be indubitable.
 Source: Bertrand Russell: Marriage and Morals, 1929, Introduction.
 More info.:https://russell-j.com/beginner/MM-INTRO050.HTM

 <寸言>
 文明が発達し、経済的に豊かになり、人権意識が高まるにつれて、不幸な人々を助けようと思う人が増えていきます。経済的、あるいは政治的に厳しい状況にある国もまだ少なくないですが、一般的に言って、多くの国々が豊かになりつつあり、それに伴い社会福祉も充実してきています。特に、経済的に厳しい状況にある未成年の子供に対する支援は強化されつつあり、そういった支援を国家や社会が積極的に行うようになってきています。究極的な姿として、必要な人に対しては、人間の誕生から死(墓場)まで、国家や社会によって支援が行き届く未来が想像されます。そうなれば、ラッセルが言うように「母親が自分の子供の父親が誰であるかを疑いのないものにしておきたいと願う理由がもはやなくなる(there will no longer be any reason why a mother should wish the paternity of her child to be indubitable)」ことが予想できます。そのような世界は耐えられないと思うかも知れないですが、そういう時代に育つ人々の意識は根本的に変化し、不幸だと思わないのではないでしょうか?

As civilization advances, economic prosperity increases, and awareness of human rights grows, more and more people become inclined to help those who are less fortunate. While there are still quite a few countries facing serious economic or political hardships, many nations are generally becoming more affluent, and along with that, social welfare systems are also becoming more robust. In particular, support for underage children in economically difficult situations is being strengthened, and both governments and societies are increasingly taking active roles in providing such assistance. Ultimately, we can imagine a future in which those in need receive comprehensive support from birth to death from the state or society. If that were to happen, as Russell suggests, we may expect “there will no longer be any reason why a mother should wish the paternity of her child to be indubitable.” Some may find such a world hard to accept, but perhaps people raised in such an era would have fundamentally different attitudes, and would not even see it as unfortunate.