
猫は鼠に対して同情心(思いやり)を持たない。古代ローマ市民は、象を除けば、いかなる動物にもまったく同情心を持たなかった。ナチスはユダヤ人に対して同情心をまったく持たず、スターリンは富農に対し何ら同情心を持たなかった。・・・。同情心に限界がある場合には,善の概念にもそれに応じた限界があ。
――これらはみな「猫と鼠の倫理学」である。
The cat has no sympathy for the mouse; the Romans had no sympathy for any animals except elephants; the Nazis have none for Jews, and Stalin had none for kulaks. Where there is limitation of sympathy there is a corresponding limitation in the conception of the good... All these are cat-and-mouse ethics.
Source: Power, a new social analysis, 1938, by Bertrand Russell
More info.: https://russell-j.com/beginner/POWER15_250.HTM
<寸言>
自分の傍に悲しんでいる人がいれば「どうしたのだろう」と気になり、同情心(思いやり)を抱く――これは人間として自然な姿です。しかし、私たち一人一人が日常で接する人数はわずかです。一般市民が毎日、数名以上の人と親しくなることは、通常はありません。
これに対し政治家は、日々多くの人々と接しますが、そのなかで記憶や印象に残るのは、せいぜい2、3名にすぎません。
こうした限られた交流だけでは、世界は平和になりません。だからこそ、学校では生徒に世界各国の社会・歴史・文化・国民性を学ばせ、相互理解を促進することで、無知から生じる争いを減らそうとしています。
世界の指導者たちも長年、この相互理解の重要性を強調してきました。ところが、トランプ大統領の登場をきっかけに、アメリカ第一、ドイツ第一、日本人ファースト(注:参政党のスローガン:「日本ファースト」でない点に注意)を叫ぶ政治リーダーが次々と登場しています。
トランプ大統領は「アメリカ・ファースト」を連呼し、国内では「独裁者(王様)」さながらに、対外的には帝国主義者であるかのように振る舞っています。
時代が逆行しているかのようです。それとも、私たちはみな、悪い夢でも見ているのでしょうか?
When someone nearby is in sorrow, we naturally wonder, "What has happened?" and feel sympathy or compassion toward them -- this is part of what it means to be human.
Yet each of us comes into contact with only a small number of people in our daily lives. Ordinary citizens rarely get to know more than a few people well in the course of a single day.
Politicians, by contrast, meet large numbers of people every day, but the number who leave a lasting memory or impression is at most two or three.
Such limited interaction will not make the world a more peaceful place. That is why schools teach students about the societies, histories, cultures, and national characters of countries around the world, in an effort to promote mutual understanding and thereby reduce conflicts born of ignorance.
World leaders have long emphasized the importance of fostering such mutual understanding. Yet, since the rise of President Trump, political leaders who shout slogans such as "America First," "Germany First," and "Japanese First" (note: the slogan of the Japanese political party Sanseito, which deliberately uses "Japanese First" rather than "Japan First") have been appearing one after another.
President Trump repeatedly chants "America First," behaving domestically as if he were a dictator or king, and internationally as if he were an imperialist.
It feels as though history is moving backward. Or are we all merely having a bad dream?