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バートランド・ラッセル『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』- Human Society in Ethics and Politics, 1954

* 原著:Human Society in Ethics and Politics, 1954
* 邦訳書:バートランド・ラッセル(著),勝部真長・長谷川鑛平(共訳)『ヒューマン・ソサエティ-倫理学から政治学へ』(玉川大学出版部,1981年7月刊。268+x pp.)

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『ヒューマン・ソサエティ』第5章:部分的善と一般的善 n.6

Human Society in Ethics and Politics, 1954, chapter 5: Partial and General Goods, n.6


 しかし、人間は自分の快楽だけを欲するというわけではない。何を欲するとしても、その目的を達成することによって快楽を得るが、ほとんどの場合、欲望が快楽の源であるのに対して、心理的快楽主義は、期待される快楽が欲望の原因であると仮定していることから、混乱が生じる。これは特に、空腹のような最も単純な欲望に当てはまる。空腹な人は食べ物を欲するが、十分に食事をとった美食家(グルメ)は食べ物から得られる快楽を欲する。食べ物への欲望は動物と共有するものであるが、一方、美味しい食べ物の快楽への欲望は、料理、記憶、想像力の洗練された産物である。

But it is not the case that men desire only their own pleasure. There is a confusion arising from the fact that, whatever you may desire, you will obtain pleasure from achieving your object, but in most cases the desire is the source of the pleasure, whereas psychological hedonism supposes the anticipated pleasure to be the cause of the desire. This applies especially to the simplest desires, such as hunger. The hungry man desires food, whereas the well-fed gourmet desires the pleasure to be derived from food. The desire for food is one which we share with the animals, whereas the desire for the pleasure of good food is a sophisticated product of cookery, memory, and imagination.