第15章 「真理」の定義 n.05 - プラグマティズムの真理の判断基準
そういったプラグマティスト(実用主義者)による「真理」についての全く純理論的な批評とは別に、恐らく実用主義的(実際主義的)な気質の人々により訴えるように意図された、もっと実用主義的な批評がある。 いかなる種類の信念が一個人の生活においてよい結果をもつか(もたらすか)という問い(問題)は、しばしば政府と警察とに依存する問い(問題)である。アメリカで引き合う(ペイする)信念はロシヤでは悲惨なものであり、逆もまた真である。ナチスの信念は、ドイツが第二次世界大戦において敗れたがゆえに、プラグマティスト(実用主義者/実際主義者)の真理基準を満足させることはできなかった。しかしもしドイツが勝利していたならばプラグマティスト(実際主義者)達はナチスの信条(creed)を実際主義的に「真なるもの」として歓迎(hail)しなければならなかったであろう(注:結果を重視するプラグマティズムに対するラッセルの皮肉)。こういう議論を実際主義者は、 W. ジェイムズのつけた「当然のこと、長い目で見て,また,全体として('in the long run and on the whole of course'.)」という但し書きを引き合いに出すことによってしりぞける。けれども私は、この但し書きが実際に事態を改善するとは思わない。 マホメット教徒達は、「真の信仰」を護るための戦いで死ぬならば天国に行けると信じている。この信念(信仰)は、 私の認めうるかぎりにおいては、「長い目で見て,また,全体として('in the long run and on the whole)」 引き合ってきた(彼らにとっては、ペイしてきた)。 (しかし、)このことを理由にして、仮に(もし)亡くなったマホメット教徒が、自分がずっと期待してきた至福(bliss)を、実際は、経験しないとしても、その信念は真であると我々は想定すべきであろうか? もしマホメット教徒が、事実上、そのような至福を経験するとすれば、以前キリスト教徒によって抱かれた反対の信念、即ち、マホメット教徒が死ねばまっすぐに地獄に行くという信念についてはどういうべきだろうか? この信念はキリスト教徒にとっては有用であった。しかし、両方の信念が、どちらも(これまで)事実と一致してきた(など)ということは不可能である。
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Chapter 15, n.05
Apart from such purely theoretic criticisms of the pragmatist definition of ‘truth', there are others of a more practical sort which are, perhaps, better designed to appeal to the pragmatic temper of mind. The question as to what sort of beliefs will have good consequences in the life of an individual is one which often depends upon the Government and the police. Beliefs which pay in America are disastrous in Russia, and vice versa. The beliefs of the Nazis failed to satisfy the pragmatist criterion of truth because Germany was defeated in the Second World War; but, if Germany had been victorious, pragmatists would have had to hail the Nazi creed as pragmatically 'true'. Pragmatists reject such arguments by alluding to James's proviso, ‘in the long run and on the whole of course'. I do not think that this proviso really improves matters. Mohammedans believe that, if they die in battle for the defence of the True Faith, they will go to Paradise. This belief, so far as I can see, has paid ‘in the long run and on the whole'. Are we, on this account, to suppose it true even if, in fact, the dead Mohammedan experiences no such bliss as he has been expecting? If he does, in fact, experience such bliss, what are we to say of the contrary belief formerly held by Christians, that when a disciple of the Prophet dies he goes straight to Hell? This belief was useful to the Christians, but it is impossible that the beliefs of both parties can have been in accordance with the facts.
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