第15章 「真理」の定義 n.01
一元論(monisim)を捨てた瞬間から、真理は事実へのある種の関係によって定義されるべきであるということを、私は疑わなかた。しかし、この関係が精確に言ってどういうものであるかは、当該(関係している)真理の性格に依存しなければならない。私はまず、私の考えとは根本的に反対した二つの理論を論駁することから始めた。即ち,第一は一元論の真理論であり、第二はプラグマティズムの真理論であっった。 一元論的真理論はハロルド・ジョウキムの著『真理の本性(性質)』 (オックスフォード大学出版部、1906年刊)に述べられていた。私は本書(『私の哲学の発展』前の章で一元論一般の主張に関するかぎりにおいて既にとりあげた(訳注:ヘーゲル主義を捨てる前の学部生時代にはラッセルも一元論者だったことに注意)。しかし、今度は、特に(more specially)一元論が真理に関して主張するところを考察したい。 |
Chapter 15, n.01The question of the definition of 'truth' is one which I wrote about at two different periods. Four essays on this topic, written in the years 1906-9, were reprinted in Philosophical Essays (1910). I took up the subject again in the late 'thirties, and what I had to say as a result of this second investigation appeared in An Inquiry into Meaning and Truth (1940) and, slightly modified, in Human Knowledge (1948).From the moment when I abandoned monism, I had no doubt that truth is to be defined by some kind of relation to fact, but exactly what this relation is to be must depend upon the character of the truth concerned. I began by controverting two theories from which I radically dissented: first, that of monism; and then, that of pragmatism. The monistic theory was set forth in Harold Joachim's book, The Nature of Truth (Oxford, 1906). I have dealt in an earlier chapter with this book in so far as it advocates monism in general, but I wish now to consider more specially what monism has to say as regards truth. |