序論 - 父親の役割の違い
性関係における忠実さ(節操)、または準忠実さは、人間の間ばかりではなく、動物の間にも見られる。それは、種の保存のためにオスが子育てに参加する必要がある場合である。たとえば、鳥は、卵をあたためるために、抱き続けなければならないし(卵の上に座り続けなければならないし)、また、昼間の多くの時間を餌を捜して過ごさなければならない大部分の種類の(鳥)にとって、一羽でこの両方をすることは不可能である。従って、オスの協力が必須である。その結果、たいていの鳥は、貞節の鑑(模範)になっている。 人間の間では、父親の協力は子(や孫等)にとって生物学的に非常に有利である。不安定な時代や乱暴な人々の間では特にそうである。しかし、近代文明の発達とともに父親の役割はますます国家によって肩代わりされるようになりつつあり、少なくとも賃金労働者階級においては父親は遠からず生物学的な有利さを失う可能性があると考える理由がある。もしもこのようなことが起これば、伝統的な道徳は完全に崩壊すると予想しなければならない。なぜなら,母親は自分の子の父親が誰であるかを疑いのないものにしておきたいと願う理由がもはやなくなるからである。 プラトンなら、もう一歩進んで、国家が父親の肩代わりだけでなく、母親の肩代わりもさせるようにすることであろう。私自身は、それほど国家の賛美者でもないし、孤児院の楽しさにさほど感銘しているわけでもないので、そのような計画を熱狂的に支持することはできない。同時に、経済力のおかげで、その計画がある程度採用されるということも、ありえないことではない。 |
IntroductionWithin the monogamic family there are, however, many varieties. Marriages may be decided by the parties themselves or by their parents. In some countries the bride is purchased; in others, e.g. France, the bridegroom. Then there may be all kinds of differences as regards divorce, from the Catholic extreme, which permits no divorce, to the law of old China, which permitted a man to divorce his wife for being a chatterbox. Constancy or quasi-constancy in sex relations arises among animals, as well as among human beings, where, for the preservation of the species, the participation of the male is necessary for the rearing of the young. Birds, for example, have to sit upon their eggs continuously to keep them warm, and also have to spend a good many hours of the day getting food. To do both is, among many species, impossible for one bird, and therefore male cooperation is essential. The consequence is that most birds are models of virtue. Among human beings the co-operation of the father is a great biological advantage to the offspring, especially in unsettled times and among turbulent populations, but with the grow of modern civilisation the role of the father is being increasingly taken over by the State, and there is reason to think that a father may cease before long to be biologically advantageous, at any rate in the wage-earning class. If this should occur, we must expect a complete breakdown of traditional morality, since there will no longer be any reason why a mother should wish the paternity of her child to be indubitable. Plato would have us go a step further, and put the State not only in place of the father but in that of the mother also. I am not myself sufficiently an admirer of the State, or sufficiently impressed with the delights of orphan asylums, to be enthusiastically in favour of this scheme. At the same time it is not impossible that economic forces may cause it to be to some extent adopted. |